perjantai 12. huhtikuuta 2013

Heppaterapiaa

Tänään menin tallille pää täynnä ajatuksia. Olemme päättämässä erästä valtavan suurta päätöstä, josta en kuitenkaan kerro blogissa ennenkuin asiat ovat selvät. Olen kuitenkin ollut pari päivää aivan sekaisin ja itkenyt vaikka miten paljon kun välillä on niin vaikeaa olla aikuinen :D Olin niin Lasseterapian tarpeessa etten muista edes koska viimeksi olisin ollut.

Mä en ainakaan oo mikään terapeutti. Vai oonko?


Menin tallille ajatuksena harjata Lasse kunnolla ja ratsastaa niin että tulee hyvä mieli. Harjasinkin Lassea ennen ratsastusta yli puoli tuntia ja irtokarvaa lähtikin valtavasti. Ratsastuksessa tuli koeajettua uusi huopa ja uudet suitset, jotka molemmat olivat aivan ihania.




Ratsastaessa Lasse oli kiva. En tehnyt oikeastaan mitään järkevää, kaikkia askellajeja vaan vuorotellen ja nautin kyydistä. Olen ollut viimeksi hevosen selässä viime perjantaina ja vieroitusoireet olivat kovat. Lasse joutui vähän ihmettelemään kuraa joka oli tullut lumen alta esiin mutta muuten meni kivasti.

Ratsastuksen jälkeen harjasin Lassea vielä toiset reilu puoli tuntia ja irtokarvaa lähti edelleen paljon. Siinä samalla ihmeteltiin Mokomaa sen omistajan kanssa. Sitä suokkioria siis, joka asuu samalla tallilla. Se oli ollut vaisu, potki mahaansa ja mahaäänet ei kuuluneet. Kaikki varmasti arvaa, että ähkyhän sillä oli.



Lupasin jäädä auttamaan varsan kanssa, kun eläinlääkäri tutkii sen. Pakko sanoa, että Mokoma on fiksuin 3v orivarsa mitä olen ikinä nähnyt. Se antoi tehdä peräsuolitutkimuksenkin ilman rauhoittavaa. Ell oli käsi olkapäätä myöten Mokoman takapuolessa ja varsa seisoi ihan rauhassa. Olin aivan ihmeissäni.

Lupauduin käydä vielä parin tunnin päästä katsomassa että kuinka varsa voi. Asun niin lähellä tallia ja en kuitenkaan saa yövuoroviikon takia unta, joten hyvin voin käydä vilkaisemassa heppaa. Ensi viikolla liikutan Lassen lisäksi myös Mokoman pari kertaa liinassa. Siitä tulee kivaa :)

Tänään sain kyllä hyvin ajatukset nollattua tallilla ja nyt on paljon helpompi olla, kun ei ajatukset kirmaa kiitolaukkaa pään sisällä. Toivoin heppaterapiaa ja sitä todellakin sain ♥

Oletteko te lukijat huomanneet hevosten terapeuttiset vaikutukset?

9 kommenttia:

  1. itselle tulee kyllä oikeastaan aina hyvä mieli, kun tallille lähden. tänään viimeksi suurensuuressa ahdistuksessa pakkasin koiran autoon, huristin tallille, otin ponin iltaheiniltä mukaan ja lähdettiin maastoon kävelemään. piristi kummasti vieressä ravaava nuorukainen!

    VastaaPoista
  2. Kyllä olen huomannut! Käyn säännöllisesti terapeutilla ja lääkärien vastaanotolla mutta nyt, kun minulla on ollut hevonen vuokralla (3kk ajan), ovat hekin huomanneet mieleni valostuneen ja koko olemukseni muuttuneen. Olen ollut paljon pirteämpi ja iloisempi kun olen päässyt tallille ja ratsastamaan, ajamaan jne. Itseasiassa juuri tänään puhuimme terapeuttini kanssa miten vuokraheppani on ollut tähän mennessä paras terapeuttini♥ Ei siis ihme, että hevosia on terapiakäytössä :)

    Olen myös lukenut paljon artikkeleita aiheesta ja kyllä niissä on perää!

    VastaaPoista
  3. itse tulisin varmaan hulluksi, jos minulla ei olisi hevosta. tallilla tai varsinkaan hevosen selässä ei tule mietittyä tallin ulkopuolista elämää ja mikäs sen parempaa terapiaa onkaan.
    toisaalta, jos se hevostelu menee ihan hirveän huonosti ja heppailun ulkopuolinen elämä myöskin, niin sitten ollaankin jo todella heikoilla jäillä.. yleensä hepat kuitenkin ovat paljon kivempia, kuin normaali elämä ;)

    VastaaPoista
  4. Kyllä minullekin tulee aina parempi olo lähteä ratsastamaan vaikka ei oma hepo olekaan vaan vuokrahepo. :) kyllä ne hevoset vaan on nii ihanii eläimii ja aistivat jos jokin vaivaa. :D

    VastaaPoista
  5. Mulla on ollut hevosia jo yli 20 vuotta joten en oikeastaan edes muista millaista olisi ilman niitä. Mutta kyllä oon aika monesti tullut mietittyä että varmaan olisin jossain hoidossa ilman näitä nelijalkaisia terapeuttejani.

    VastaaPoista
  6. Hienoa huomata että hevoset auttavat ihmisiä niin paljon vain olemassaolollaankin :) Ja eläimet yleensäkin, ei ole ihme että niitä käytetään usein terapiassa apuna :)

    VastaaPoista
  7. hevosten parissa pää kyl tyhjentyy totaaliseti :)

    VastaaPoista
  8. Kyllä hevonen on tunnetusti terapeuttinen, jokainen sen kai tietää nahoissaan. Itselläkin kauheet vierotusoireet, 6 päivää oon ollu reissussa ja huomenna vihdoin takas oman säihkysilmän luo :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui, niin pitkään! Se aiheuttaa kyllä äkkiäkin vieroitusoireita :D

      Poista