torstai 20. joulukuuta 2012

Luukku 20

Halusin jakaa teidän kanssa ajatukseni merkkivarusteista ja varusteurheilusta.


Merkkivarusteet ja varusteurheilu on ainainen puheenaihe. Onko merkkivarusteet vain rikkaiden etuoikeus? Täytyykö tavisihmisten ja puskaratsastajien käyttää halpiskamoja?

Kun aletaan puhumaan merkkivarusteista, ensimmäisenä mieleen tulee Pikeurit, Kingslandit, Bucasit, Equilinet yms. Usein nämä merkkivarusteet ovat kalliita siksi, että ne ovat laadukkaita ja kestäviä. Itselläni on ollut Horzen yms huopia vaikka kuinka paljon, mutta nyt ostin ensimmäisen "kunnon" huovan, Bucas MAXin. Ja ero on valtava. Siinä missä halpishuovat ovat lärpäköitä jotka valuvat miten sattuu, on uusi huopamme jämäkkä, hyvin muotoiltu ja kestävä.

Henkilö, jolla on pelkästään merkkivarusteita, saatetaan mieltää ylimieliseksi, rikkaaksi ja pinnalliseksi. Sitten jos samalla tallilla on useampi tällainen tyyppi jolla on pelkästään kalliita merkkivarusteita, saattaa meno äityä varsinaiseksi vertailuksi, kerskumiseksi ja kilpailuksi. "Ostin mun Primadonnalle eilen 783 euroo maksavan Bucasin loimen!! Se vanha oli niiiiiiin last season! Siis omg, onko sulla vieläkin noi viime vuoden mallin saappaat? Tän vuoden malli maksaa vaan 1249 euroo!" On varmasti olemassa ihmisiä, joille pelkästään ulkonäöllä on väliä - ei niinkään varusteiden sopivuudella.


Mitä mieltä minä sitten olen merkkivarusteista ja varusteurheilusta? Otetaan ensin merkkivarusteet. Minulle on ihan sama mitä muut ostavat. Vaikka minulla itselläni ei ole varaa ostaa kaikkia kalliita merkkivarusteita muuten vain, niin ei se ole minulta pois jos jollakin muulla on. Toki, on minullakin muutama kalliimpi ja merkkivarusteeksi lueteltava varuste. Esimerkiksi juuri tuo Bucasin satulahuopa, koulusatulamme ja pari loimea. Ja kyllä niissä valtava ero on näihin "halpiksiin" laadultaan. Olen kuitenkin päättänyt, että ostan kalliita merkkivarusteita vain jos ne on tällä hetkellä tarpeellisia. Kuolaan Eskadronin punaista huopaa ja pinteleitä, mutta oikeasti minulla ei ole niille tarvetta eikä rahaa ole ylimääräistä, joten en niitä osta.

Mites sitten varusteurheilu? Minä olen varusteurheilija, siitä ei pääse mihinkään. Olen aina ollut. Haluan olla sävysävyyn hevosen kanssa. Haluan että varusteemme ovat hyvännäköisiä ja sopivat yhteen. Toki on päiviä jolloin en välitä tippaakaan miltä näytämme, mutta tämä on minun huvini. Eniten tykkään tummansinisistä varusteista, jos joku ei ole sitä huomannut. En ole niinkään merkkiuskollinen, vaan väriuskollinen. En kuitenkaan siitä huolimatta osta epäsopivia varusteita meille kummallekaan vain siksi että ne ovat kivan värisiä.

Ennenkaikkea haluan ottaa esille sen, että meneekö jonkun hieno harrastus pilalle siitä, että jollakin on kalliita merkkivarusteita tai päinvastaisesti halpoja varusteita? Mitä sitten vaikka joku ostaakin käytettynä varusteensa? Jos tällaiset asiat alkavat oikeasti häiritsemään, voisi miettiä että harrastaako lajia toisten varusteiden takia vai siksi että tämä on mahtava harrastus. Mielestäni niin kauan kun hevonen voi hyvin on aivan sama, käyttääkö millaisia varusteita.

Mitä mieltä te olette varuste- ja merkkiurheilusta?

11 kommenttia:

  1. Itse ostan mielelläni tuotteita, mitkä tiedän kestävän. Esimerkiksi loimissa käytän Bucasia ja Horsewarea, sillä ne ovat kestäneet todella hyvin eikä mikään loimi ole edes vielä mennyt rikki.

    Satulahuovissa olen ostellut myös halvempia ihan vaan "kivan" ulkonäön takia, mutta kyllä sen huomaa. Halvemmat kuluu nopeasti, väri haalistuu ja malli muuttuu ihan löysäksi ja muodottomaksi. Kun taasen esimerkiksi minulla on kolme Equilinen huopaa, joista yksi on ostettu käytettynä ja sitä on käytetty nyt yhteensä 4 vuotta, se on pirun hyvässä kunnossa vielä.

    Liputan siis kestävien ja hyvännäköisten tuotteiden puolesta, en merkkien - mutta ne kestävät maksavat yleensä enemmän. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen alkanut juuri etsimään tuota kestävyyttä. Ei ole varaa aina ostaa uusia juttuja :D

      Poista
  2. Olen juuri tuollainen jolla kaikki varusteet jotain merkkiä ja monet ihmiset kuvittelee että jotenkin katson alaspäin semmoisia kellä ei ole. Se on vaan niiden ihmisten omassa päässä ja huonossa itsetunnossa. Mulle on yksi hailee onko millaiset varusteet kunhan on sopivat hevoselle eikä pihistellä esimerkiksi satulassa joka hevoselle kuitenkin tärkein varuste. Meidän tallilla suurimmalla osalla paljon merkkivarusteita eikä kilpailla keskenään, joskus toki tulee juteltua mitä varusteita olisi kiva ostaa tms. Ja kyllä ne merkkivarusteet tosiaan kestää, minulla ei ole enää yhtäkään hevosteluni alussa ostamaa halpisvarustetta ehjänä mutta samaan aikaan ostetut merkkikamat on ihan pätäkässä kunnossa yhä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varusteissa ei kyllä saa pihistellä sopivuudessa. Vääränlaiset varusteet saattavat olla jopa vaaralliset. Ja niin se vain useimmiten menee että merkkivarusteet ovat niitä parempia.

      Onhan sekin ihan totta että mieluummin ostaa yhden kestävän ja kalliin kuin kymmenen halpaa hilavitkutinta, jotka hajoavat ensimmäisillä käyttökerroilla.

      Poista
  3. Tuohon en lähde että pitäisi mennä muotivärien mukaan ja olla vaan sen merkin tai hinnan takia jotain, jotta voisi näyttää että olen "parempi". Mutta tuo kestävyys, ja laatu, tässä tulee tää että köyhällä ei oo varaa halpaan. Hevosen varusteissa etenkin näyttää merkkaavan tuo että kalliimmalla saa oikeasti kestävämpää ja toimivampaa. Ja kuten joku sanoi, satula esimerkiksi on väärä paikka pihistää, sen täytyy olla sopiva. Ja varusteiden sikäli ehjiä että ovat turvallisia. Kiva aihe :). Ja oih, on se shoppailu vaan ihanaa, aina on jotain mikä kutkuttaisi ja jos menee heppakauppaan kyllä sieltä aina kivaa jotain löytyisi. Mutta ihan yhtä lailla käytän rähjäisiä tallivaatteita, jos siis ovat toimivia ja tarpeeksi lämpimiä :D, panostan 0% ulkonäköön mutta 100% lämpimyyteen ja jonkinlaiseen toimivuuteen vaatetuksessa.

    Hevoselle minullakin on tuo väri-intoilu, tosin vakiovärit eli vaan sininen tai ruskea mielellään ;). Sininen värinä ja ruskea perusvärinä mustan sijasta :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Shoppailu on niin ihanaa ♥ vaikka se olisi vaan tavaroiden hipelöintiä niin sekin on jo niin kivaa :D

      Talvella ei minullakaan ole niin väliä sillä että mitä on päällä, kunhan on LÄMMINTÄ. Talvella se toimivuuskin on vähän vaikea toteuttaa kun muistuttaa enemmän michelinukkoa kuin ratsastajaa :D Mutta minulla on jokapaikan toppahousut joita olen käyttänyt jopa ratsastessa eikä ne ihan kamalan liukkaat ollut :) Jos olisi ylimääräinen 200e niin ostaisin samanlaiset vain tallikäyttöön. Äitini osti nuo housut minulle joskus neljä vuotta sitten ja miksikään ei ole mennyt!

      Poista
    2. Joo, mulla on kanssa jotkut törkeen kalliit lasketteluhousut ja olleet vuosia, täysin priimat yhä! Et kyllä parhaimmillaan rahalla saa laadukasta :)

      Poista
  4. Itse ostelen tavaroita sävysävyyn (taii yritän) :D ihan kirkkaan vihreä satulahuopa, ja kulahtaneen tummanpunaiset pintelit ovat mielestäni kauhea yhdistelmä. Halvoissa pinteleissä huomaa nopeasti huonon laadun, kun elastisuus katoaa ja pinteli menee iha kiemuraiseksi. Siiispä kannatan kestävyyttä ja värejä hihihii ja joskus ainakin panostan johonkin kalliimpaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pinteleissä juu huomaa helposti huonon laadun kun lössähtää ihan käsiin.

      Poista
  5. Ei ehkä liity tähän aiheeseen, mutta oletko mistä hommannut nuo hackamoret Lasselle? :) Olen ajatellut itsekin hankkia omalle hevoselle sellaiset, mutta kun aloin niitä etsimään, niin tuntuu ettei mistään löydy sellaisia mitkä haluaisin. Ja siis haluaisin mustilla nahkaosilla. Kyllähän noita ruskeilla nahkaosilla olevia löytyy vaikka millä mitalla, mutta mustia ei ole tullut oikein vastaan (paitsi parit, jotka on sitten maksaneet 70-80e...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ostin ne käytettynä, joku blogini lukija tarjosi niitä sähköpostilla :)

      Jos olet Facebookissa, niin kaikki heppakirppikset on hyviä paikkoja metsästää kaikenmoisia tavaroita. Sieltä olen löytänyt paljon kaikkea tarpeellista!

      Poista