tiistai 15. toukokuuta 2012

Hevosalan asiakaspalvelu

Tämä aihe on jo todella pitkään pyörinyt päässäni, nimittäin hevosalan asiakaspalvelu ja sen puutekin joskus.



Vaikka moni ei sitä ajattele, myös hevosala on asiakaspalvelua. Tälläkin alalla liikkuu raha, ja mielestäni rahan antaja on asiakas, ja rahan vastaanottaja asiakaspalvelija. Tämä koskee mielestäni niin eläinlääkäreitä, tallihenkilöitä, kengittäjiä kuin hevostarvikeliikkeen myyjiä ja kisapaikan toimihenkilöitä.

Maksava asiakas on aina asiakas, eli hän maksaa saadusta palvelusta. Jos hevosalan asiakaspalvelijalla on huono päivä, ei sitä saa purkaa asiakkaaseen. Eihän kaupan kassallakaan voi tiuskia ja kiukutella asiakkaalle, jos on kiukkupäivä?

Hevosalalla asiakaspalvelu ymmärretään vähän väljemmin. Usein hevosenomistaja tuntee ainakin tallihenkilöt, kengittäjän ja mahdollisesti myös eläinlääkärin. Eli ollaan periaatteessa kavereita, tuttuja. Tällöin toki ymmärrän, jos ei aina jaksa hymyillä ja olla seurallinen. Mutta kuitenkin: on muistettava, että asiakas maksaa kuitenkin, oli kyse sitten kengityksestä tai tallivuokrasta. Eli aivan hävyttömäksi ei saa heittäytyä siitä huolimatta että ollaan tuttuja.

Kisapaikoilla törmää joskus todella töykeään käytökseen kisaajan ja toimihenkilöiden välillä. Olen huomannut ihmeellisen kylmäkiskoista toimintaa järjestäjien ja toimihenkilöiden puolelta. He joutuvat kyllä kestämään paljon kiukkuisilta ja jännittäviltä kisaajilta, mutta se ei ole sitten taas muiden kisaajien vika, jos yksi on k*sipää. Itse olen ollut monta kertaa kenttäkisoissa toimihenkilönä, joten tiedän miten vaikeaa on nielaista inhottavan kisaajan takia pintaan nouseva kiukku. Tämä on kuitenkin tehtävä, jotta jatkossakin ihmiset tulisivat paikallisiin kisoihin, eikä kisoille tulisi huonoa mainetta ilkeiden toimihenkilöiden takia.

Kun olin täysihoitotallilla tallityöntekijänä pari kesää, ymmärsin, että tallihommatkin ovat asiakaspalvelua, jos tallissa on yksikin vuokralainen. En ollut tätä aiemmin tajunnut, mutta silloin se tuli selvästi. Myös tallinomistaja teroitti tätä: vuokralaiset ovat asiakkaita, joiden hevosia me hoidamme. Jos meillä on huono päivä, se puretaan vaikka karsinoita siivoamalla - ei asiakkaille mäkättämällä. Monelle ratsastus on irtautumista arjesta ja mukava harrastus. Kuinka hauskaa on harrastaa, jos aina tallille mennessä tietää että tallihenkilöt ovat taas kiukkuisia ja valittavat joka asiasta? Jos oli jotain mielessä, se sanottiin asiallisesti, eikä takapuolenkolosta saakka. Asiakkaita autettiin, vaikka aina ei olisi jaksanut. Vaikka asiakkaan naama ei aina miellyttänyt, oli hänenkin kanssa tultava toimeen. Kun tähän ajatukseen oppi, ei enää ollut niin vaikeaa olla pirteä. Hevostelu on kuitenkin ihana harrastus.

En ole onneksi itse kohdannut epämukavia kengittäjiä tai eläinlääkäreitä. Näitäkin kuitenkin riittää, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.

Toki jokaisella ihmisellä on huonoja päiviä. Ja jos tekstistä ei huomaa, minulla on nyt sellainen :D Aina ei tarvitse olla pirteä ja iloinen, mutta jos huomaa jatkuvasti olevansa pahalla tuulella ja kiukuttelee väärille ihmisille, on hyvä katsoa peiliin ja miettiä "Mitä hyvää tässä päivässä on? Miten voisin parantaa omaa käytöstäni?" En halua antaa tällä tekstillä sellaista kuvaa että aina pitäisi totella asiakasta ja olla hänelle mieliksi. Ei, vaan jos on huono päivä, ei saa antaa tulla tuutin täydeltä, vaan yrittää muistaa että asiakas maksaa kuitenkin saadusta palvelusta. Purkaa sitten kiukkuaan johonkin muuhun. Järjettömiin pyyntöihin ja käskyihin ei pidä kummankaan puolen alistua. Eivät asiakkaatkaan ole aina täydellisiä, vaan yhtä lailla erehtyväisiä kuin palvelun tarjoajat. Ja on paljon oikeasti vaikeitakin asiakkaita, joille ei mikään käy ja kaikki on huonosti. Nyt halusin kuitenkin miettiä asiaa enemmän tältä kantilta, joten suonette anteeksi.

8 kommenttia:

  1. Hyvä teksti! Niin monilla esim. tallihenkilöillä/opettajilla olisi opettelemista kuinka maksavia asiakkaita kohdellaan. Ei omaa huonoa oloa tai jaksamisen puutetta pidä maksaviin asiakkaisiin purkaa käyttäytymällä epäystävällisesti.. Kokemusta on.
    -anonyymi lukija

    ps. Pidän blogistasi :)

    VastaaPoista
  2. Toisen puolen kokemuksiakin on. Kyllä asiakkaatkin osaavat olla niin inhottavia. Varsinkin jos valmentaja pitää hyvän tunni, yrittää kehua ja auttaa ja sitten yritetään kaikilla mahdollisilla keinoilla välttyä maksamasta tunnista, vaikka nimenomaan ollaan sovittu, että mitään vispiläkauppaa ei harrasteta...

    Asiakas on aina oikeassa, mutta palveluntarjoaja ei ole mikään orja tai nyrkkeilysäkki.

    VastaaPoista
  3. Todella hyvä ja asiallinen teksti!

    - Emmi

    VastaaPoista
  4. Täyttä totta joka sana! Täällä meillä päin ei edes oikein eläintarvikeliikkeiden pitäjät tajua tuota hommaa... mä olen monta kertaa jopa joutunut odottelemaan koirien ruokia viikko tolkulla! O.o Ku kauppias taas vähä unohti tilata... ja viereisessä putiikissa oli ihan sama meno. Onneks on nyt ainakin yks liike josta saa ruuan hyllystä aina kun tarvii. Ja saa sitä palvelua. Tylyimmillään kun on kysynyt jotain on saanut vastauksen "meillä ei oo eikä tuu"... että sellasta asiakaspalvelua. Ite merkonomin koulutuksen saaneena ei voi mennä tollanen jakeluun...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei oo ees mitään koulutusta, mutta pidän itsestään selvyytenä että KAUPASSA asiakasta kohdellaan asiallisesti. Todella tökerön kuuloista touhua teilläpäin :o

      Poista